Specificatie servicebeurten

Uitgebreide nulbeurt 
Wordt uitgevoerd voordat de fiets naar de showroom gaat, de fietsen staan dus grotendeels rijklaar in de winkel. De nulbeurt is één van de sleutels naar jaren probleemloos fietsen en wordt door ons bovengemiddeld serieus uitgevoerd. Zo worden echt alle bereikbare bouten/moeren gecontroleerd en nagetrokken. Waar nodig wordt schroefdraad, evenals de zadelpen, voorzien van montagepasta zodat er niets losloopt maar ook niet vast corrodeert. De nulbeurt heeft een waarde van 50 tot 80 euro, afhankelijk van het merk en type fiets, maar wordt door ons niet apart in rekening gebracht. Het maakt deel uit van de verkoopprijs en hoort bij de meerwaarde van ons als vakmensen. Vandaar onze slogan: Wij maken het verschil! 

Globaal worden bij de nulbeurt onderstaande werkzaamheden uitgevoerd:
  • Fiets uit de verpakking halen en verpakkingsmateriaal afvoeren.
  • Zadelpen voorzien van montagepasta, stuurhoogte, stuurbocht en handvatrubbers afstellen.
  • Bel, rem- en versnellingshandels in de juiste stand monteren.
  • Balhoofdlagers afstellen en borgen.
  • Schroefdraad van pedaalassen voorzien van montagepasta, pedalen monteren.
  • Voor- en achterasmoeren voorzien van montagepasta, wielen recht in de vorken monteren.
  • Kettingkast/-scherm de- en monteren, ketting stellen en smeren.
  • Indien aanwezig de derailleurs afstellen.
  • Spaakspanning controleren, voor- en achtervelg richten en centreren.
  • Wiellagers van beide wielen controleren op lichte loop en speling, eventueel afstellen.
  • Remkabels afstellen, klembout en remankerbout vastzetten.
  • Banden op spanning brengen.
  • Versnellingskabels controleren, klembout vastzetten, versnellingen afstellen.
  • Eventueel aanwezige bedrading en verlichting controleren.
  • Stekkerverbinding van naafdynamo preventief invetten met zuurvrije vaseline.
  • Bouten/moeren van cranks, standaard, drager en spatborden natrekken.
  • Standaardscharnier en slotbeugel smeren, sloten smeren met slotspray.
  • Fiets reinigen en poetsen.
  • Aanwezige nummers (frame, sleutel, accu) registreren.
  • Voor aflevering met de fiets testrijden.
Hierna:
Na 500 kilometer of 2 á 3 maanden herhalen we bovenstaande punten nog eens als u de fiets brengt voor de eerste controlebeurt. Door het gebruik 'zetten' zich alle onderdelen en daardoor zijn verbindingen minder strak dan direct na de nulbeurt. Eventuele klachten zoals tikjes en rammeltjes worden verholpen. Deze eerste nastelbeurt is samen met de nulbeurt bepalend voor probleemloos rijden en een lange levensduur van uw fiets en gratis bij fietsen vanaf 500 euro.

Wij adviseren om elke 2.500 kilometer (bij geregeld gebruik eens per jaar en bij intensief gebruik tweemaal per jaar) bovenstaande uitgebreide controlebeurt uit te laten voeren. Behalve de punten die hierboven staan beschreven letten wij dan extra op slijtage van de banden en rek van de ketting (vooral bij fietsen met derailleurversnellingen).

Als bij de nieuwe fiets een Full-Service-Pakket in de prijs is inbegrepen of bijgekocht zijn kortom: nulbeurt, eerste controlebeurt, tweede controlebeurt (binnen het eerste jaar) en derde controlebeurt (binnen de eerste twee jaar na aanschaf) bij de aanschafprijs inbegrepen. 
Gedurende de garantieperiode lossen wij eventuele problemen voor u op en bij defecten regelen wij de garantieafhandeling met de fabrikant (fabrikant vergoedt het onderdeel, wij nemen het arbeidsloon voor onze rekening). Ook hieruit blijkt: Wij maken het verschil!